Emme Zamanı
Piston üst ölü noktadan (Ü.Ö.N) alt ölü noktaya (A.Ö.N) doğru hareket ederken emme
supabı açılır. Pistonun A.Ö.N.ya doğru hareketiyle silindir içersinde hacim büyümesi
olacağından piston üzerinde bir alçak basınç meydana gelir. Açık hava basıncının, 1 bar
olması nedeniyle hava emme manifoldu ve emme supabı yolu ile silindire dolar. Emme
zamanı sonunda silindir içindeki basınç 0,7 − 0,9 bar sıcaklık 80 −120 °C piston alt ölü
noktaya indiği zaman emme supabı kapanır. Dizel motorlarda emme zamanında silindire
sadece hava alınır. Böylece birinci zaman yani emme zamanı tamamlanır. Resim 2.2’de
emme zamanında pistonun durumu ve P−V (basınç-hacim) diyagramı görülmektedir.
Sıkıştırma Zamanı
Piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru ilerlerken emme supabı kapanır ve
piston, önündeki havayı sıkıştırmaya baş1ar. Havanın sıkıştırılması neticesinde basınç ve
sıcak1ığı artar. Sıkıştırma zamanı sonunda silindir içersindeki havanın basıncı 30 − 45 bar,
sıcaklığı ise 600 – 900 °C dereceye yükselmiş olacaktır.
Ateşleme (İş) Zamanı
Sıkıştırma sonunda piston Ü.Ö.N ’ya yaklaşırken basıncı ve sıcaklığı artmış olan
havanın içine enjektörden yakıt püskürtülür ve püskürtme sonucu yanma başlar. Yanma
sonucu açığa çıkan basınç kuvveti pistonun üzerine etkiyerek, pistonu hızla aşağıya doğru
iter. Yanma başladığında silindir içindeki basınç 60 − 80 bar sıcaklık 2000 °C’dir.
Eksoz Zamanı
Ateşleme (iş) zamanı sonunda piston A.Ö.N’ya gelmiştir. Yeni bir çevrime
başlayabilmek için silindirdeki yanmış gazların dışarıya atılması gerekmektedir. Eksoz
supabı açılır ve pistonun A.Ö.N’dan Ü.Ö.N’ya doğru hareket etmesiyle yanmış gazlar eksoz
supabından dışarıya yani egzoz manifolduna gönderilir. Eksoz zamanının sonuna doğru
basınç 3 − 4 bar sıcaklık 80 − 120 °C’dir.